کوتاه بودن دوره تخصص پروتز بخشی از مشکلات کوریکولوم آموزشی است

دکتر آرش زربخش فارغ‌التحصیل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره‌ی عمومی و فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در دوره تخصص پروتز و فلوشیپ ایمپلنت میباشد. 

وی از سال 88 عضو هیئت‌علمی و از سال 92 سرپرست بخش تخصصی پروتز دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی پروستودونتیست‌های ایران است.
 ایشان با اشاره به پذیرش دانشجو در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد از سال 65 در دوره عمومی و پذیرش دانشجویان در دوره تخصص پروتز از سال 88 گفت: پذیرش دانشجویان تخصص پروتز از سال 88 شروع شد و تا امروز هفت دوره فارغ‌التحصیل تخصصی را شامل میشود. این دانشکده تا سال گذشته دو گروه پروتز ثابت و متحرک داشته که از سال 97 مثل بیشتر دانشگاه‌ها این دو گروه باهم ادغام شدند. در این بخش مجموعاً 35 نفر هیئت‌علمی داریم که از این تعداد، 5 نفر مربی و مابقی متخصص هستند. فکر می‌کنم در ایران ازنظر تعداد هیئت‌علمی از همه‌ی دانشکده‌ها تعداد بیشتری در این بخش فعال هستند.

ایشان در ادامه افزود: در حال حاضر بخش تخصصی پروتز دارای ده عدد یونیت است و در آینده بنا داریم لابراتوار مجهز و تخصصی راه‌اندازی کنیم و در آنجا 3 یونیت قرار خواهد گرفت که بر این اساس سال تحصیلی آینده را با 13 یونیت آغاز خواهیم کرد. بخشی از لابراتوار تخصصی به پری کلینیک اختصاص می یابد و باقی فضا تمام تجهیزات لابراتواری پروتز چه ثابت و چه متحرک اعم از تجهیزات کوچک تا تجهیزات بزرگ‌تر حتی کستینگ ماشین قرار خواهد گرفت. رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته تا بتوانیم کدکم و تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال را در اختیار داشته باشیم. با این اوصاف محل بخش و محل لابراتوار و اتاق اساتید دستیاری از همدیگر مجزا خواهند بود.

دکتر زربخش با اشاره به برنامه‌های آموزشی تصریح کرد: سعی کرده‌ایم تا حد امکان موبه‌مو کوریکولوم آموزشی را اجرا کنیم. افزون بر آن هر رزیدنت در طول هر ترم یک کیس پرزنتیشن خواهد داشت به طوریکه یک بیمار را باید معرفی کند  در این راستا تمامی بیماران در کیس پرزنتیشن، پرزنت می‌شوند و تعدادشان در گروهی که اساتید بخش حضور دارند، بررسی می‌شود و طرح درمان آن بیمار ارائه می‌شود و برمبنای آن، درمان آغاز می‌شود. علاوه بر کیس پرزنتیشن هر رزیدنت در هر ترم یک تاپیک پرزنتیشن هم دارد، یک عنوان ارائه می‌شود و به طوری که از عناوین استفاده شده در کتاب‌های رفرنس نباشد و به موضوعی جدید و کاملا بروز بپردازد. رزیدنت باید تا آخرین اطلاعات در مورد آن موضوع را از کتاب‌ها، مجلات و … جستجو کند و برای اساتید پرزنت کند. فعالیت های بین بخشی نیز داریم بصورتی که در هرماه یک پرزنتیشن مشترک بین بخش جراحی، پریو و پروتز برگزار میشود به نحوی که یک رزیدنت بخش‌های مختلف با موضوع سخنرانی مربوط به ایمپلنت که برایشان تعیین می‌کنیم حضور مییابد و پرزنتیشن را در آمفی‌تئاتر دانشکده با حضور رزیدنت‌ها و اساتید هر سه گروه ارائه می‌کند.

وی در پایان افزود: طبق کوریکولوم دوره‌ی پروتزهای دندانی سه‌ساله است چه آن زمانی که من درس می‌خواندم چه حالا که تدریس می‌کنم. در چهار سال پیش من به‌عنوان نماینده بخش پروتز به‌اتفاق هیئتی از وزارت بهداشت تمام بخشهای تخصصی پروتز در دانشکده‌های دندانپزشکی کشور را بازدید کردیم تقریباً در تمام دانشکده‌ها نظر هیئت‌علمی بر این بود که این میزان زمان با حجم آموزشی که باید ارائه شود چه ازنظر عملی و چه تئوری در سه سال نمی‌تواند تحت پوشش قرار گیرد. اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم قطعاً باید از کمیت و کیفیت بکاهیم و الزامات را کاهش دهیم مثلاً کلاس‌های تئوری را کم کنیم چون متناسب با این زمان نیست. اگر بررسی کنیم خواهیم دید که تعداد رفرنس‌های پروتز شاید دو برابر رفرنس‌های بیشتر رشته‌های تخصصی دیگر باشند. به‌طورکلی همه اساتید اتفاق‌نظر دارند کوریکولوم پروتز بهتر است 4 ساله اجرا شود و سه سال برای این دوره کم است. من می‌توانم بگویم مهم‌ترین نقصی که در کوریکولوم داریم کوتاه بودن دوره آن است.

 

دور بودن کوریکولوم از واقعیت مسبب آشفتگی سیستم آموزشی است

دکتر عزت اله جلالیان متولد 10/07/1340 شهرستان دامغان استان سمنان است. مدرک دیپلم را دامغان گرفته و در سال 62 در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی مشغول به تحصیل شده است. ایشان سال 68 دوره‌ی عمومی و سال 73 بورد تخصصی را در همان دانشکده به پایان رسانده است. دکتر جلالیان از سال 73 تا 79 طرح خارج از مرکز را در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گذرانده و از آن زمان تاکنون در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مشغول فعالیت می‌باشد و در طی این مدت به دلیل علاقه به امور پژوهشی بیش از 80 مقاله به دو زبان فارسی و انگلیسی به چاپ رسانیده و آماده‌ی ارتقا به درجه استادی است.

ایشان با اشاره به فعال بودن بخش پروتز ثابت دانشکده دندانپزشکی آزاد اظهار داشت: در حال حاضر در این بخش 25 عدد یونیت موجود است، یک بخش تخصصی داریم با مسئولیت آقای دکتر زربخش، یک لابراتوار تخصصی و پری کلینیک هم برای دوره تخصصی و هم برای دوره‌ی عمومی داریم. در دوره‌ی عمومی دانشجویان ما دو ترم دوره‌ی پری کلینیک می‌گذرانند سپس برای دوره‌ی کلینیک آماده می‌شوند. از سال 88 این دانشکده پذیرش دوره‌ی دستیاری داشته و تاکنون فکر می‌کنم همه آنان در دوره‌های برد پذیرفته شدند و دوره‌ی دانشنامه را گرفتند و یکی دو نفر هم‌دوره‌ی آموزشی را گرفتند، به‌این‌ترتیب بخش تخصصی مشغول فعالیت است. در دوره‌ی عمومی نیز ما هر دوره، هر ترم بین 80 تا 100 نفر دانشجو داریم، سالیانه یک نفر فلوشیپ پروتز را می‌توانیم در دوره‌ی ایمپلنت آموزش دهیم، در بخش دوره‌ی عمومی یک مکانی را مشخص کرده‌ایم که ایزوله است و دستیاران دوره فلوشیپ ایمپلنت را می‌گذرانند و تا الآن دو دوره برای فلوشیپ ایمپلنت پذیرش داشته‌ایم.

وی در ارتباط با نیاز لابراتوار تخصصی در کنار بخش و مجهز بودن با تجهیزات روز خاطرنشان کرد: ما برنامه وسیعی در خصوص گسترش بخش لابراتواری دوره‌ی تخصصی و برنامه‌ای برای گسترش خود کلینیک تخصصی در سال تحصیلی آینده داریم. تعداد یونیت‌ها حداقل به سیزده عدد خواهد رسید، برای هر رزیدنت و امور معاینه یک یونیت خواهیم داشت، برنامه‌ریزی‌ها انجام‌شده و حتی قرارداد آن‌هم با شرکت‌هایی که تأمین‌کننده تجهیزات هستند انجام‌شده، تجهیزاتی مثل کدکم و اسکنرهای داخل دهانی و خارج از دهانی را می‌توانیم داشته باشیم به همین خاطر یک محلی در نظر گرفته‌ایم که تجهیزات مدرن‌تری را به لابراتوار تخصصی اضافه کنیم، قسمتی هم برای آموزش دستگاه‌های دیجیتالی برنامه‌ریزی‌شده، محل آن مشخص‌شده و منتظر دریافت تجهیزات هستیم.

ایشان در ادامه افزود: در دانشکده دو ژورنال داریم، یک ژورنال فارسی و یک ژورنال انگلیسی. ژورنال فارسی گرید A در کشور است و طبق سنجش‌های وزارت خانه درجه‌یک شناخته‌شده و جزء بهترین مجلات فارسی دندانپزشکی کشور است و رتبه‌بندی خیلی بالایی دارد. 

ژورنال انگلیسی نیز گوگل اسکولار را دارد با توجه به اینکه دانشکده روی پژوهش خیلی تمرکز کرده به همین خاطر مقالات بسیار زیادی را چاپ کرده‌ایم در مجلات معتبر بنابراین علاوه بر رشته‌ی پروتز رشته‌های دیگر مقالات زیادی چاپ می‌کنند چه مجلات داخل دانشکده چه مجلات خارج از دانشکده، درنتیجه ارتقا سطح علمی دانشکده را به همراه داشته به‌طوری‌که ما الآن در رتبه جهانی چهل و یکم هستیم که رتبه معتبری است. در رتبه‌بندی داخلی، دانشگاه تهران رتبه اول را آورد دانشکده آزاد همراه دانشگاه شهید بهشتی در رتبه دوم و شیراز رتبه سوم. متأسفانه بقیه دانشکده‌های کشور رتبه خاصی را ندارند.

دکتر جلالیان بابیان اینکه دستیاران فلوشیپ محلی مستقل و مخصوص به خود در بخش‌دارند افزود: دستیاران فلوشیپ هرروز کنفرانس و سخنرانی دارند هرروز کلاس‌های طرح درمان دارند تا ساعت 9 و از ساعت 9 تا 2 بعدازظهر در محل مخصوص به فلوشیپ، کیس های فلو را می‌بینند.

وی در ادامه تصریح کرد: خیلی از اعضای هیئت‌علمی مقالات زیادی چاپ کردند و موفق شدند که دانشیار شوند مثل من و همین‌طور خانم دکتر لباف، ایشان‌ هم اخیراً دانشیار شد و تعداد زیادی از همکارهای ما این موقعیت و این امکان برایشان وجود دارد که دانشیار شوند. ما این‌ها را باید همراهی کنیم تا مدارکشان را محیا کنند، تعداد زیادی که حدوداً هشت نفر از همکاران ما می‌شوند، ازنظر علمی و چاپ مقاله به‌جایی رسیدند که می‌توانند دانشیار شوند و تنها باید مدارکشان را ارائه دهند تا به این درجه برسند.

دکتر جلالیان با انتقاد از کوریکولوم آموزشی و دور بودن از واقعیت، آن را مسبب آشفتگی سیستم آموزشی دانست و عنوان کرد:دمن فکر می‌کنم به‌صورت خیلی جدی با همه‌ی دانشکده‌های کشور بخصوص در رشته‌ی پروتز یک ارتباط دینامیکی باید برقرار کند، جلسات به‌صورت حضوری باید باشد و صرفاً مکاتبه کافی نیست، تمام این گپ‌ها در نظر گرفته شود برای تمام دانشکده و این‌ها جمع‌بندی شود، هماهنگی صورت بگیرد تا شاهد این نباشیم که دانشجو قبل از آمادگی صد در صد وارد بخش و کلینیک شود.

ما گرفتاری‌های زیادی داریم به‌خصوص ازنظر پری کلینیک و آماده شدن این دانشجویان برای کلینیک، البته خوشبختانه برای بخش‌های تخصصی این گرفتاری‌ها را نداریم. همه‌ی برنامه‌ها مدون و کاملاً سازمان‌دهی شده و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم اما برای دانشجویان دوره‌ی عمومی این کوریکولوم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و از وزارت خانه و کمیته مربوطه می‌خواهم که هر چه سریع‌تر دورهم جمع شوند جلسات متعددی داشته باشند تا نهایتاً یک تصمیم درست گرفته و به تمام دانشکده‌ها ابلاغ شود. 

پست های پیشنهاد شده