بیشترین ساعات آموزش دندانپزشکی متعلق به رشته پروتزهای دندانی است
دکتر محمدی، مدیر گروه پروتزهای دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به میزان زمان آموزش این رشته افزود:
پروتزهای دندانی بعنوان هنری ترین وپیچیده ترین بخش دندانپزشکی بیشترین ساعات آموزش دندانپزشکی را به خود اختصاص داده است.
آموزش پروتز شامل 306 ساعت آموزش کارگاهی(پری کلینیک)، 85 ساعت آموزش نظری و 476 ساعت آموزش عملی میباشد (جمعا 867 ساعت) که از ترم پنجم تا دوازدهم در قالب واحدهای متعدد ارئه میگردد.
اکثر دانشکده های دندانپزشکی بعلت پذیرش دانشجو در ورودی مهر این واحدها را در طول یکسال تحصیلی آموزش میدهند اما دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی با توجه به پذیرش دانشجو در دو نوبت مهر و بهمن تمام واحدهای موجود در کوریکولوم آموزشی را در یک ترم ارائه میدهد و این امر اگر چه حجم کار آموزشی اساتید را دوچندان میکند اما این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار میدهد که در همه ترمهای تحصیلی امکان انتخاب همه واحدهای درسی را داشته باشند.
ایشان در ادامه افزود: گروه پروتزهای دندانی دانشگاه شهید بهشتی مفتخر است که با همکاری بیست و هشت نفر از بهترین اساتید در امر آموزش پروتز نقش آفرینی می نماید. اساتید عزیزی متشکل از اساتید پیش کسوت و جوان که از رتبه های برتر بورد گلچین شده اند و با آمیزه ای از تجربه و نوآوری، پیشران قدرتمند آموزش پروتز میباشند.
در زیر مجموعه گروه پروتزهای دندانی دانشگاه شهید بهشتی چهار بخش مستقل با مجموع هفتاد و هفت یونیت دندانپزشکی، فعالیت مینمایند.
بخش های پروتز ثابت و متحرک با پنجاه و پنج سال سابقه بعنوان دو بازوی اصلی در آموزش پروتز به دانشجویان دندانپزشکی فعالند و در هر ترم با ارائه تمام واحدهای پروتز( 867 ساعت در ترم) به بیش از هشتصد دانشجو، آموزش نظری و عملی پروتز را عهده دار میباشند.
بخش تخصصی پروتز با 45 سال سابقه در پذیرش و پرورش متخصصین بنام و مجرب پروتز زیر نظر بهترین اساتید پیشکسوت یکی از بخشهای پیشرو در تامین هیات علمی پروتز دانشکده های دندانپزشکی کشور بوده و هست و در حال حاضر با بیست یونیت دندانپزشکی و در فضایی مستقل ، آموزش دوازده دستیار تخصصی پروتز را بر عهده دارد. در کنار کلینیک ، لابراتوار تخصصی با تجهیزات مناسب دردسترس دستیاران قرار دارد که میتوانند در صورت نیاز از آن استفاده کنند. با توجه به تعداد بالای کتابهای مرجع پروتز کلاسهای متعددی در طول هفته برای دستیاران برگزار میگردد . در کنار آموزش منابع مرجع پروتز، سمینار هفتگی با حضور تمام رزیدنتها و اساتید به بحث و بررسی مراحل درمان بیماران full mouth rehabilitation و همچنین جدیدترین موضوعات روز رشته پروتز و مقالات مرتبط می پردازد. طبعا درمان full mouth rehabilitation با بیش از پنجاه مرحله درمانی، (بعنوان پیچیده ترین درمان دندانپزشکی) محور اصلی آموزشهای دوره تخصصی پروتز میباشد و نیازمند تسلط علمی و عملی، برگستره وسیعی از مباحث تخصصی برای طرح درمان و انجام آن میباشد.
وی ادامه داد: سمینار بین بخشی نیز با گروه جراحی پیرامون “درمان بیماران پیچیده: مشکلات و راه حلها” بصورت دو هفته یکبار با حضور اساتید، رزیدنتها و دانشجویان فلوشیپ دو گروه برگزار میگردد. این کلاسها با بخشهای مرتبط دیگر به فراخور نیاز در طول سال تحصیلی تشکیل میشود.
طول دوره آموزش پروتز اگر چه طبق کوریکولوم جدید سه ساله طراحی شده اما گستردگی حیطه درمانهای پروتز حداقل چهار سال زمان برای آموزش مناسب تمام زیر شاخه های پروتز شامل پروتزهای ثابت و متحرک دندانی و ایمپلنتی، پروتزهای ماگزیلوفاسیال و درمان اختلالات TMJ را می طلبد.
بخش فلوشیپ پروستو ایمپلنت با بیش از 12 سال سابقه، در حال حاضر با دو دانشجوی فلوشیپ به آموزش جدیدترین مباحث علمی و عملی در حوزه درمانهای ایمپلنت محور می پردازد.
دکتر محمدی با اشاره به ترکیبی از مراحل کلینیکی و لابراتواری در طرح درمان بیماران افزود: همانطوری که میدانیم تمام درمانهای پروتز دارای ترکیبی از مراحل کلینیکی و لابراتواری میباشند و امروزه با پیشرفت دندانپزشکی دیجیتال بخش عمده ای از این مراحل با تجهیزات مدرن دیجیتال قابل انجام هستند. به جرات میتوان گفت که مجهزترین لابراتوار دیجیتال دردانشگاههای ایران متعلق به دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی هست. این لابراتوار که با مشارکت بخش خصوصی در دانشکده راه اندازی شده جدیدترین امکانات دندانپزشکی دیجیتال شامل اسکنر صورت، اسکنر لابراتواری، اسکنر داخل دهانی، پرینتر سه بعدی، دستگاه میلینگ و نرم افزارهای طراحی را دارد و امکان ساخت پروتزهای مختلف بصورت کاملا دیجیتال را ایجاد کرده وبا آمیزه ای از دانش و تجربه اساتید دانشگاه و دقت و سرعت تجهیزات مدرن امکان ارائه بهترین درمانهای پروتزی را فراهم نموده است.
در نهایت امیدواریم شاهد ارتقاء روز افزون کیفیت آموزش و درمان پروتز در کشور عزیزمان باشیم.
امروزه بخش پروتز بهعنوان گروه خونی O+ دهنده همگانی است
دکتر مجید ناصر خاکی، سرپرست بخش پروتزهای دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به قدمت بخش تخصصی پروتز در این دانشگاه افزود: میتوانم بگویم که بخش تخصصی پروتز دانشگاه شهید بهشتی یکی از قدیمیترین بخشهای تخصصی پروتز در ایران است. این بخش مرهون تلاشها و زحمات بیشائبه و درخشان اساتیدی ازجمله آقایان دکتر حسن سازگارا، دکتر فرامرز علایی، دکتر اسماعیل اسد زاده، دکتر کاظم مرشدی، دکتر رسول رسولی، دکتر مسعود اجلالی و دکتر کاوه سیدان است که برای بالا نگهداشتن سطح این بخش سالیان سال تلاش کردند و اکنون در حدود دو سال است که این وظیفه بر عهده من قرار دادهشده و تا جایی که در توانم باشد و امکانات اجازه دهد سعی دارم آن اصولی را که از اساتید خودم علیالخصوص از آقای دکتر حسن سازگارا آموختم را در این بخش حاکم کنم.
تا تابستان سال گذشته بخش پروتزهای دندانی ازنظر فیزیکی از یکدیگر جدا بودند؛ یعنی یک بخش متحرک داشتیم و یک بخش ثابت. دانشجویان Postgraduate کیسهای متحرکشان را غالباً در بخش متحرک میدیدند. در آن زمان یک تغیر بنیادی به وجود آوردیم و آن افزایش فضای فیزیکی این بخش بود. بهطوریکه در حال حاضر 18 یونیت کار برای رزیدنتها، یک یونیت معاینه، یک یونیت کاملاً ایزوله با درهای بسته برای بیماران خاص داریم.
ایشان در خصوص ضرورت موجود بودن لابراتواری مجهز در جوار بخش تخصصی پروتز تصریح کرد: پروتز بدون لابراتوار مفهومی ندارد و درواقع پروتز در کنار لابراتوار است که معنی پیدا میکند. از قدیمالایام اساتید به ما میگفتند که در مثلث دندانپزشکی یک رأس دندانپزشک، رأس دیگر آن تکنسین لابراتوار و یک رأس آنهم Hygienist dental که درواقع نرس دستیار دندانپزشک است، هستند. امروزه با بحثهای دیجیتال و علم روز خیلی مهم است که دانشجویان با تکنولوژیهای جدید آشنا باشند تا بتوانند با آپشنهای درمانی جدیدتری به بیمارانشان در آینده سرویس بدهند. در دانشکده واقعاً ازنظر لابراتواری در مضیقه بودیم علیالخصوص که امکانات دیجیتال را نداشتیم. منتهای مراتب مسئولین دانشکده راهحلی را با پیشنهادها ما به سرانجام رساندند و آنهم این بود که کل لابراتوار دانشکده را به بخش خصوصی اجاره دادند. بخش خصوصی هم در چارچوب تفاهمنامهای که امضا شد موظف شد کلیه امکانات دیجیتال را در دانشکده مستقر کند مضاف بر اینکه این تفاهمنامه شامل این بوده که اسکنرهای داخل دهانی را هم برای بخش تهیه کند.
وی در ادامه گفت: آنچه هویت این بخش است و من روی آن خیلی تأکیددارم کلاسهای کیس پرزنتیشن و تاپیک پرزنتیشنهای دوشنبهها صبح که نقطه قوت این دوره است. دانشجویان و اساتید زیادی در این کلاسها شرکت میکنند، سؤال و جواب میکنند و کیسهایشان را در مراحل مختلف میآورند طرح درمان میگیرند و طرح درمانها را به چالش میگذارند. کلاس ژورنال کلاب هم برگزار میشود که مقالات بهروز خوانده میشود و ما سعی کردیم در هر ترم مسئولین آن درس را تعویض نکنیم تا بتوانند راحتتر با دانشجوها ارتباط برقرار کنند و کار را به نحو شایسته انجام دهند. کلاسهای تکستخوانی هم بر اساس سنت قدیم و دیرینه برگزار میشود منتها سعی کردیم که آن را از حالت روخوانی صرف دربیاوریم.
دکتر خاکی با بررسی جوانب مختلف کوریکولوم آموزشی و پایین بودن زمان مورد نیاز تدریس، افزود: در کوریکولوم جدیدی که ارائهشده بخش ما را درگیر تمام بخشهای دیگر کردهاند، ما باید به تمام بخشها آموزشهایی در ارتباط با پروتز بدهیم. نه اینکه ابایی داشته باشیم از آموزش پروتز، مشکل این نیست. ولی خود پروتزیستها هم نیاز به یکسری Interdisciplinary تریتمنت هایی دارند که آشنا بشوند. درگذشته یادم است که با بخش جراحی، اندو، پریو و علیالخصوص ارتودنسی آموزشهای مشترک داشتیم. مثلاً دانشجویان میرفتند سفالومتری را آموزش میدیدند. ولی اکنون متأسفانه به این شکل نیست. امروزه بخش پروتز بهعنوان گروه خونی O+ دهنده همگانی است. بهطوریکه یکی از نیروهای ما مسئول ارنج کردن سایر کلاسها است تا بتوانیم به بخشهای دیگر سرویس بدهیم. اصلاً نمیدانم این کوریکولوم چه زمانی تصویبشده. آیا پروتزیستی در آنجا بوده یا نبوده! واقعاً blind هستم نسبت به این قضیه و باید بگویم که در حق گروه پروتز اجحاف شده است. من به چیزی که بیشتر اعتراض دارم این است که دوره تخصصی پروتز را سهساله کردهاند و الزام دارند که سهساله هم تمام شود. زمانی که ما تخصص میگرفتیم این دوره بهزور 4 ساله تمام میشد تازه آن موقع چیزی به اسم درمانهای پروتز ایمپلنت مطرح نبود. امروزه هدفگذاریها طوری شده که میخواهند دانشجو سریعتر فارغالتحصیل شود. انتقاد اول من به کوریکولوم پروتز همین است که دوره سهساله برای پروتز بااینهمه مشغله و کار اشتباه است. در دوره سهساله دانشجو نمیتواند هم آموزش ببیند، هم بیمار ببیند و هم مقاله بنویسد. به نظر من رزیدنت سال اول پروتز در سال شناختن رشته است و تازه از ابتدای سال دوم دانشجو orient میشود که البته خیلی از آنها هم نمیشوند. مشکل ازآنجا شروع میشود که اینها باید کیس بورد بگیرند. بورد هم که جدیداً به شکل یک مسابقه درآمده و تعین کننده رنک دانشکدهها است. من در بخش خودم سعی کردم که کلینیسینهای خوبی را به جامعه تحویل بدهم نه صرفاً کسانی که مطالعه میکنند، تست میزنند. اینجا کلاس کنکور نیست که دانشجو را پرورش بدهم که برود در امتحان بورد یک نمره بسیار عالی را بگیرد. افتخار این رادارم که امسال دانشجویان من در امتحانات عملی و کیسهایشان نمرات بسیار عالی گرفتند. من امسال 6 تا دانشجو داشتم که وارد بورد شدند و هر 6 نفر آنها هم قبول شدند و من به مجموعه درمانی کشور قول میدهم که 6 نفر رزیدنت بااخلاق، خوب و توانا ازنظر کلینیکی بامهارت های بسیار بالا در تشخیص و طرح درمانهای بسیار نافذ و عالی و اثرگذار در درمان بیماران خواهند بود. هدف اصلی بخش پروتز بهطوریکه درگذشته هم به همین شکل بود، این است که سعی میکردند کلینیسینهایی با Princip بار بیاورند و من هم همان روال گذشته رادارم.
ایشان با اشاره به تعداد دستیاران حاضر در بخش تخصصی اظهار داشت: تعداد دستیاران در حال حاضر که با شما صحبت میکنم 12 نفر است. بخش فلوشیپ را به خاطر مسئولیتهای زیادی که داشتم کاملاً مجزا کردیم و مسئولیت آن با آقای دکتر آشتیانی است. بخش فلوشیپ در حقیقت مجاور بخش پروتز قرارگرفته و حتی در پرزنتیشنهای کلاسهای دوشنبه باهم مشترک هستیم. در حقیقت رزیدنتها از توانایی بچههای فلوشیپ استفاده میکنند و ما هم تا جایی که بتوانیم در خدمت بخش فلوشیپ هستیم. یک دستیار بینالملل از کشور لبنان در بین همان ششنفری بود که عرض کردم. ایشان فوقالعاده توانا بود و باوجود اینکه در روزهای اول با زبان فارسی یک مقداری مشکل داشت، توانست آنگونه که مدنظر ما بود کار را انجام دهد و یکی از کلینیسینهای ورزیده بین آن 6 نفر شود.
وی در پایان گفت: در انتها یادی کنم از زندهیاد آقای دکتر اسماعیل اسد زاده که سالیان سال بهعنوان مدیر گروه پروتزهای متحرک در دانشگاه شهید بهشتی مشغول به کار بودند و 6 ماهی است که ایشان را از دست دادیم. یادشان گرامی و روحشان شاد.
یادی هم بکنم از جناب آقای دکتر حسن سازگارا که به مدت 27 سال مدیر گروه پروتزهای ثابت بودند و بهنوعی بخش تخصصی پروتز را هدایت و سرپرستی میکردند. بنده هرچه دارم از الطاف ایشان است و لطف بیکران خداوند. افتخار این را داشتم که شاگردی اساتیدی را که در ابتدا نام بردم داشته باشم و مواردی را که از این افراد آموزش دیدم را که اصل اول آن اصول اخلاق حرفهای است را به دانشجویان جدید هم آموزش دهم، خداوند انشا الله به من توفیق این کار را عنایت بفرماید.