دکتر حمید جلالی استادیار بخش پروتز های دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی بخش پروتزهای دندانی این دانشکده را همزمان با تاسیس آن عنوان کرد و اظهار داشت:

تاریخچه بخش پروتزهای دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران را می توان با زمان تأسیس دانشکده دندانپزشکی پیوند داد. در واقع دانشکده دندانپزشکی اولین بار با نام مدرسه دندانسازی افتتاح و شروع به فعالیت کرد. سپس با توسعه علم دندانپزشکی از مدرسه دندانسازی به دانشکده دندانپزشکی تبدیل شد. بخش پروتزهای دندانی قسمت عمده ای از فعالیت های آموزشی دوره دندانپزشکی عمومی را در بر داشته و تقریباً یک سوم واحدهای آموزشی در دوره پری کلینیک و کلینیک دانشجویان دکتری را پوشش می دهد و به این جهت چه از نظر تعداد هیأت علمی و چه از بعد فضا و تعداد یونیت، بزرگترین بخش و گروه را در میان سایر گروه ها دارا می باشد. در ترم گذشته (۹۷-۹۸) ۴۴۰ دانشجو دوره دکتری در مقاطع مختلف آموزشی با واحدهای گوناگون آموزش دیده و این خود یک رکورد محسوب می شود.

در بخش پروتزهای دندانی دانشکده تعداد ۱۵ دستیار تخصصی در سال های مختلف مشغول آموزش دوره تخصصی پروتزهای دندانی می باشند.

همچنین تعداد ۵ نفر دستیار بین المللی از کشورهای دیگر در سال های تحصیلی مختلف مشغول آموزش تخصصی این رشته می باشند. از لحاظ آموزش می توان گفت که بخش ما با توجه به کمبودهای موجود ومشکلات اقتصادی بیماران بسیار موفق عمل کرده است.

ایشان در ادامه در خصوص ارتباط متخصصین پروتز و تکنسینهای پروتز تصریح کرد:

رشته پروتزهای دندانی بدون لابراتوار و تکنسین پروتزهای دندانی موجودیت نداشته و باید به رشته کاردانی پروتزهای دندانی و پرورش تکنسینهایی با علم بالا و مجرب نگاه ویژه و تخصصی داشت.

متأسفانه باید اقرار کرد که همگام با رشد تعداد دندانپزشکان و متخصص پروتزهای دندان تکنسین به اندازه کافی در دانشکده دندانپزشکی پرورش نیافته و از این لحاظ به خصوص در شهرستانها و حتی خود تهران با محدودیت زیادی مواجه هستیم.

در سالهای اخیر با توجه به ارائه دستگاه های دیجیتال و اسکنرهای دهانی و لابراتواری به سمت ارائه خدمات درمانی با این روش پیش رفته ایم. در حال حاضر تعداد زیادی از درمانهای تخصصی با استفاده از اسکنرهای دهانی انجام شده و سعی داریم که این روش را برای دانشجویان دوره دکتری عمومی نیز بطور عملی اجراء نماییم. همچنین درصدد هستیم یک مرکز دیجیتال در دانشکده راه اندازی کنیم. تابحال یکسری وسایل سخت افزاری و نرم افزاری آن را خریداری کرده و در آینده با خرید دستگاه های بیشتر آن را بطور کامل راه اندازی نماییم.

دکتر حمید جلالی با اشاره به نقصهایی در کوریکولوم آموزشی، افزود:

نمی توان گفت که کوریکولوم بی نقص است. ولی با آموزش صحیح و درست می توان تا حد زیادی به اهداف مورد نظر در زمینه پرورش دندانپزشکان با درجه علمی بالا دست پیدا کرد. باید با برنامه ریزی و استفاده از تجارب دانشکده های دندانپزشکی بزرگ این برنامه های آموزشی را به روز نمود و از روش های آموزش نوین در دنیا سود جست. اگر چه که بکارگیری این روش نیاز به بودجه و حمایت های مالی و لجستیکی زیادی دارد. در دانشکده ما، معاونت محترم آموزش دانشکده سرکار خانم دکتر سیادت که خود از اساتید بزرگ این رشته هستند. برنامه جدید آموزشی را برای دانشجویان مشغول آماده کرده اند و درصدد اجرای آن در ترم آینده هسستیم که تحت عنوان main clinic خواهد بود. در صورتیکه این برنامه اجرا شود دانشجویان قادر خواهند بود که از ابتدا بیمار را بطور کامل مدیریت کرده و تمام درمانهای دندانی را بطور کامل در یک بیمار انجام دهند. با این روش در صورت اجراء موفق آن، به اعتقاد اینجانب دانشجویان آموزش بهتر و کامل تری دریافت نموده و اعتماد به نفس بیشتری پس از فارغ التحصیل شدن خواهند داشت.

دکتر جلالی ضمن تأیید فعالیت انجمن پروستودنتیست های ایران و برداشت گام های موثر این انجمن در جهت افزایش سطح دانش متخصصین و بخصوص دندانپزشکان عمومی با برگزاری کنگره های سالیانه افزود:

اعضاء هیأت علمی بخش پروتز و انجمن پروستودنتیست ها رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته و می توانند و در برآوردن نیازهای پروستودنتیستها نقش موثر تر و فراگیر تری داشته باشند.

در اینجا مایلم که خدمت محترم اعضاء هئیت مدیره به عرض برسانم که بهتر است بیشتر با سایر اعضاء هیأت علمی که در دانشکده ما و سایر دانشکده ها که درگیر آموزش و پژوهش هستند، ارتباط داشته و حتی جلساتی را با سایر همکاران در خود دانشکده ها تشکیل داده و از نقطه نظرات سایر افراد برای اجرای بهتر برنامه های انجمن بهرمند شوند. به هر حال با توجه به قدمت و تاریخچه این انجمن و حضور افراد مطلع و آگاه و به روز از نظر علمی باید هرسال نسبت به سالهای قبلی برنامه های پر بار تر و بهتری ارائه و اجراء شود.

پست های پیشنهاد شده